Financiële cijfers Verpact zonder statiegeld
Deze tabel is opgesteld op basis van voorlopige cijfers
Bedragen x € 1.000.000
Toelichting per post: zie onder de tabel
Cijfers Verpact zonder statiegeld
| Inkomend | Uitgaand | ||
|---|---|---|---|
| 1 - Ontvangen afvalbeheerbijdrage | 482 | 4 - Ketenkosten glazen verpakkingen | 28 |
| 2 - Ontvangen systeembijdrage | 30 | 5 - Ketenkosten papieren en/of kartonnen verpakkingen | 1 |
| 3 - Overige opbrengsten | 14 | 6 - Ketenkosten plastic verpakkingen | 313 |
| 7 - Ketenkosten drankenkartons | 37 | ||
| 8 - Ketenkosten aluminium verpakkingen | 4 | ||
| 9 - Ketenkosten ferrometalen verpakkingen | 13 | ||
| 10 - Uitvoeringskosten | 23 | ||
| 11 - Vennootschapsbelasting | 2 | ||
| 12 - Per saldo verrekeningen overschotten en tekorten | 99 | ||
| Totaal | 526 | Totaal | 520 |
| 13 - Saldo | 6 |
Toelichting
1. Afvalbeheerbijdrage;de inkomsten van Verpact bestaan uit de afvalbeheerbijdrage die geïnd wordt bij de bedrijven die verpakte producten op de markt brengen. Deze afvalbeheerbijdrage wordt berekend aan de hand van het aantal kilo verpakkingen dat een bedrijf op de markt brengt, onderverdeeld naar materiaalsoort. Elke materiaalsoort heeft een eigen tarief, gebaseerd op de kosten die worden gemaakt voor inzameling en recycling van het betreffende verpakkingsmateriaal. De tarieven voor de afvalbeheerbijdrage zijn dus gebaseerd op wat het in totaal per materiaalsoort kost om deze materialen in te zamelen en te recyclen. Ook eventuele opbrengsten van het gerecyclede materiaal worden meegenomen in de berekening van het tarief.
2. Systeembijdrage; naast de afvalbeheerbijdrage hanteren we voor elke materiaalsoort hetzelfde tarief voor de algemene systeemkosten. Dit is de systeembijdrage. Dit zijn bijvoorbeeld kosten voor monitoring, preventie van zwerfafval en kennisdeling. De systeembijdrage 2024 is per kg verpakking gelijk gebleven, ondanks de toegenomen wettelijke werkzaamheden.
3. Overige opbrengsten; de overige opbrengsten hebben betrekking op de verkoop van uitgesorteerd verpakkingsmateriaal en renteopbrengsten.
4. Ketenkosten glas;de kosten voor glazen verpakkingen hebben voornamelijk betrekking op vergoedingen die aan gemeenten worden betaald voor de inzameling en verwerking van glazen verpakkingen. De opbrengsten van het glas (glasscherven hebben een positieve waarde) worden hierin verrekend. Daarnaast biedt Verpact een passend innamesysteem aan voor bedrijven die brongescheiden ingezamelde verpakkingen hebben dat lijkt op huishoudelijk afval. Omdat glasscherven een positieve waarde hebben, ontvangen recyclers geen vergoeding voor bedrijfsmatig ingezameld glas.
5. Ketenkosten verpakkingen papier en karton: de kosten hebben hoofdzakelijk betrekking op registratievergoedingen die Verpact betaalt aan gemeenten voor doorgeven van de hoeveelheid ingezameld en verwerkt oud papier en karton.
6. Ketenkosten plastic verpakkingen: dit zijn kosten voor de inzamelvergoedingen aan gemeenten voor bron- en nascheiding en voor de op- en overslag, het transport en de sortering en verwerking van gesorteerde plastic verpakkingen. In geval van nascheiding zijn er ook kosten voor de nascheidingsinstallaties. Daarnaast biedt Verpact een passend innamesysteem aan voor bedrijven die brongescheiden ingezamelde verpakkingen hebben dat lijkt op huishoudelijk afval. De relatief hoge kosten voor plastic verpakkingen worden naast de gewichtsomvang ook veroorzaakt doordat de verwerking van gesorteerd plastic grotendeels geen positieve opbrengst heeft. Per saldo bedragen de inzamel- en verwerkingskosten in 2024 266 miljoen euro.
Per 3 juli 2021 is de Europese Single Use Plastic Directive in werking getreden. Onder deze SUP-richtlijn valt ook, vanaf 5 januari 2023, de producentenverantwoordelijkheid voor het vergoeden van de kosten voor opruimen, transport en verwerking van de onder deze richtlijn vallende plastic verpakkingen in het zwerfafval. De kosten voor het opruimen, transport en verwerking van de onder SUP-richtlijn vallende plastic verpakkingen in het zwerfafval bedragen in 2024 30 miljoen euro.
De wijziging van het Besluit beheer verpakkingen per 1 januari 2023 betekent dat Verpact ook een innamesysteem moet aanbieden voor verpakkingen die vrijkomen in de openbare ruimte. Tot 2023 waren gemeenten en enkele andere gebiedersbeheerders financieel verantwoordelijk voor de openbare prullenbakken. De kosten die komen kijken bij de inzameling en recycling van afval uit openbare afvalbakken, waren in 2024 17 miljoen euro.
7. Ketenkosten drankenkartons: dit zijn de kosten voor de inzamelvergoedingen aan gemeenten voor bron- en nascheiding en kosten voor de op- en overslag, het transport, en de sortering en verwerking van gesorteerde drankenkartons. In geval van nascheiding vallen hier ook de kosten voor de nascheidingsinstallaties onder. Daarnaast biedt Verpact een passend innamesysteem aan voor bedrijven die brongescheiden ingezamelde verpakkingen hebben dat lijkt op huishoudelijk afval. Omdat de recyclingdoelstelling in 2023 niet is behaald, heeft Verpact extra moeten investeren in 2024. De verwachting is dat we ook in de toekomst extra moeten investeren om de keten robuuster te maken en de stijgende normen te behalen. De ketenkosten drankenkartons bedragen in 2024 35 miljoen euro.
De wijziging van het Besluit beheer verpakkingen per 1 januari 2023 betekent dat Verpact ook een innamesysteem moet aanbieden voor verpakkingen die vrijkomen in de openbare ruimte. Tot 2023 waren gemeenten en enkele andere gebiedersbeheerders financieel verantwoordelijk voor de openbare prullenbakken. De kosten die komen kijken bij de inzameling en recycling van afval uit openbare afvalbakken, waren in 2024 2 miljoen euro.
8. Ketenkosten aluminium verpakkingen: dit zijn de kosten voor de inzamelvergoeding, voor de op- en overslag, transport, sortering en verwerking van gesorteerd aluminium. Door invoering van het statiegeldsysteem blijven in de huishoudelijke stroom minder aluminium verpakkingen over met een positieve waarde waardoor per saldo de ketenkosten toenemen. De kosten bedragen in 2024 4 miljoen euro.
9. Ketenkosten overige metalen verpakkingen: dit zijn de kosten voor de inzamelvergoedingen voor bron- en nascheiding en kosten voor de op- en overslag, transport, sortering en verwerking van gesorteerd metaal. De kosten bedragen in 2024 13 miljoen euro.
10. De uitvoeringskosten van Verpact hebben betrekking op kosten van personeel en organisatie, IT, monitoring, kenniscentrum, communicatie etc.
11. Ondanks dat Verpact een stichting is, wordt door de Belastingdienst de Systeembijdrage en de kosten voor de uitvoering als eigen vermogen gekwalificeerd. Daarom is dit saldo onderhevig aan vennootschapsbelasting.
12. Verpact is een stichting zonder winstoogmerk en streeft niet naar vermogensvorming. Er zal echter jaarlijks een tekort of een overschot ontstaan, als gevolg van het verschil tussen de in een kalenderjaar daadwerkelijk gemaakte netto kosten van inzameling, verwerking en vermarkting per materiaalsoort en de in hetzelfde kalenderjaar ontvangen Afvalbeheerbijdrage verpakkingen per materiaalsoort. Tekorten en overschotten worden verrekend over de eerstvolgende drie kalenderjaren na vaststelling van het overschot of tekort. Over 2024 is 99 miljoen euro verrekend met overschotten en tekorten uit het verleden.
13. Het saldo wordt toegevoegd aan het eigen vermogen van Verpact ten behoeve van de continuïteit.